соціальний захист

Посилено соціальний захист дітей та сімей з дітьми

Президент України Петро Порошенко підписав Закон № 936-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту дітей та підримки сімей з дітьми", який був проголосований Верховною Радою 26 січня цього року.

"Документ спрямований на вдосконалення системи забезпечення прав дітей в Україні шляхом удосконалення механізмів та процедур прийняття рішень щодо захисту дитини за місцем її проживання, підтримки сімей з дітьми, які потрапили в складні життєві обставини, постраждали внаслідок воєнних дій чи збройних конфліктів".

Законом уносяться зміни, спрямовані на приведення чинного законодавства у відповідність до Конівенції ООН про права дитини, до дев'яти чинних законів України. Зокрема, Закон дає визначення таким поняттям, як "забезпечення найкращих інтересів дитини", "діти, які перебувають у складних життєвих обставинах", "діти, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів".

Норми Закону забороняють участь дітей у воєнних діях і збройних конфліктах, включаючи вербування, фінансування, матеріальне забезпечення, навчання з метою використання у збройних конфліктах інших держав або насильницьких діях, спрямованих на повалення державної влади чи порушення територіальної цілісності, а також використання у військових конфліктах чи діях, залучення та/або втягування дітей до непередбачених законами України воєнізованих чи збройних формувань, до пропаганди війни.

Визначено обов'язок держави щодо відселення дітей, які опинилися чи можуть опинитися в зоні воєнних дій чи збройних конфліктів, до безпечних районів; якщо дитина з певних причин залишилася без догляду батьків, держава має розшукувати членів її сім'ї з метою возз'єднання з рідними, а також держава повинна здійснювати розшук та повернення в Україну всіх дітей, які були незаконно вивезені поза її межі.

Крім того, вдосконалюється процедура реєстрації дітей, які є внутрішньо переміщеними особами. Зокрема, діти, старші від 14 років, матимуть можливість самостійно зареєструватися в органах соціального захисту, крім того, чітко визначено процедуру реєстрації дітей віком до 14 років, що переїхали з тимчасово окупованої території без супроводу батьків.

Також Законом уносяться зміни до Сімейного кодексу щодо розвитку нової форми сімейного виховання дітей - це сімейний патронат, що дасть змогу уникнути негативного для дитини досвіду інтернатного виховання та забезпечить її тимчасове проживання в умовах, максимально наближених до сімейних.

Праця і зарплата. - 2016. - № 8. - с.1

Гарантії передбачені законодавством про працю для вагітних жінок

Законодавством України про працю для вагітних жінок передбачені такі гарантії.

За статтею 184 КзпП заборонено відмовляти  в прийнятті на роботу жінкам з причини вагітності.

Згідно зі ст. 178 КЗпП вагітним жінкам відповідно до медичного висновку (лікарський висновок про переведення вагітної на іншу роботу за формою № 084/0) знижуються норми виробітку, норми обслуговування, або вони переводяться на іншу роботу, яка є легшою і виключає вплив несприятливих виробничих факторів, із щбереженням середнього заробітку за попередньою роботою.

Ст. 55 КЗпП заборонено залучати вагітних до роботи в нічний час.

Згідно зі ст. 63 КзпП заборонено залучати вагітних до надурочних робіт.

Відповідно до ст. 176 КЗпП не допускається залучення до робіт в у нічний і надурочний час, вихідні дні, направлення у відрядження вагітних жінок і жінок, що мають дітей віком до трьох років.

Праця і зарплата. - 2016. - № 7- 17 лютого. - с. 16

Щодо нових умов призначення допомоги на дітей одиноким матерям та тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, з 1 січня 2016 року.

У зв'язку з набранням чинності Законом України від 24. 12.2015 р. № 911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" та постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. № 1181 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України". Міністерство соціальної політики України роз'яснює таке.

Розмір тимчасвої допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, та допомоги на дітей одиноким матрям. Тимчасова допомога на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, надається в розмірі різниці між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Максимальний розмір такої допомоги становить:

на дитину до шести років - 583, 50 грн;

на детину від шести років до 18 років - 727, 50 грн.

Допомога на дітей одиноким матерям надається в розмірі різниці між 100% прожитковго мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Максимальний розмір такої допомоги становить:

на детину до 6 років - 1167 грн

на дитину від 6 до 18 років - 1455 грн;

на дитину від 18 до 23 років - 1378 грн (за умови навчання).

Нові умови призначення (продовження допомог). Особи, які звертаються до управління соціального захисту населення за наданням тимчасової допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, подають:

- заяву;

- копію свідоцтва про народження дитини;

- довідку про реєстрацію місця проживання (перебування) заявника та дитини;

- рішення суду (виконавчий лист) про стягнення з одного з батьків аліментів на дитину;- довідку державної виконавчої служби, що підтверджує іфакт несплати аліментів одним з батьків протягом шести місяців, що передують місяцю звернення;

- декларацію про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї).

Особам, які одержували допомогу на дітей одиноким матерям у 2015 р. і період виплати якої припадає на 2016 р,, допомогу виплачують з урахуванням підвищеного розміру до закінчення періоду її виплати без їхнього звернення до управлінння соціального захисту населення.

Особи, які одержували допомогу в гарантованому розмірі - 30% прожиткового мінімуму (без урахування доходу сім'ї), подають лише заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб, котрі звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї). 

Праця і зарплата. - 2016. - 3 лютого. - с.27 

У соціальній квартирі прихистять знедолених жінок

У такому закладі можна не лише проконсультуватись у юриста та психолога, а й отримати виплати на дитину 

Жінки й дівчата, які потерпають від жорстокого ставлення у сім’ї, часто змушені тікати зі своїх домівок. Чимало з них опиняються просто на вулиці без засобів для існування, без документів, та найстрашніше — без підтримки рідних і друзів. Багато молодих жінок із дітьми опинилися у складних життєвих ситуаціях, спричинених воєнним конфліктом на сході країни. Їхні помешкання руйнуються, життю загрожує смертельна небезпека, тому доводиться тікати і шукати інших безпечних місць.

Саме для таких потерпілих жінок у 2013 році було створено соціальну квартиру, в якій тимчасово можуть проживати водночас шість мам із дітьми. За цей період соціальна квартира надала прихисток 33 жінкам, зокрема і вимушеним переселенкам з Донбасу. У трьох кімнатах і просторій кухні створено всі умови та зручності, щоб мешканки почувались як удома. Квартира має ще четверту кімнату, де цілодобово чергують соціальні працівники. За час проживання у квартирі, а це, як правило, до півроку, її мешканки отримують послуги психолога та юриста. Ці фахівці надають змогу зневіреним жінкам повернутися до нормального життя, повірити в себе, знайти сили виховувати і ростити дітей, а також допомагають відновити втрачені документи і отримати виплати на дитину.

За словами мешканок, соціальна квартира розташована дуже зручно для потреб матерів і дітей. Поряд дитячий садок, школа, поліклініка, перукарня, магазини тощо.

— Протягом двох з половиною років квартиру фінансували різні донори, зокрема значну фінансову допомогу здійснює Європейський Союз, — розповіла виконавчий директор МБФ «Українська фундація громадського здоров’я» і організатор соціальної квартири Галина Скіпальська. — Нас також підтримували Міністерство соціальної політики України, міська влада, Київський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та інші організації. Наступного року фінансування частини послуг квартири планують передбачити в міському бюджеті.

Насильство над жінками характерне не лише для нашої країни, від нього потерпають і в Європі. У багатьох країнах така модель надання послуг, як соціальна квартира, працює вже давно. Це надійний захист і ефективна допомога дівчатам і жінкам, котрі зіткнулися з життєвими труднощами. Такі соціальні послуги обов’язково здійснюють за підтримки держави.

— Звичайно, місто і держава мають надавати певні ресурси для підтримки людей, які опинилися у складних життєвих умовах. І дуже добре, що до цих соціальних ініціатив долучаються неурядові організації, волонтери, люди, які надають благодійні внески, — зазначив координатор сектору охорони здоров’я та соціальної сфери Представництва Євросоюзу в Україні Сергій Полюк. — Наша міжнародна організація надає 200 тисяч євро на фінансування шести пілотних проектів у різних регіонах України, сюди входить і соціальна квартира у Києві. Сподіваємося, що цю доброчинну ініціативу підхоплять урядові й інші неурядові організації. 

                                                                               Урядовий Кур'єр. -2015. - 30 жовтня.

Трудові гарантії одинокій матері за наявності в неї дітей віком до 14 років або дитини-інваліда

 

 За частиною 3 ст. 51 Конституції України сім'я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Для осіб, які виховують, утримують дитину самостіно та належать згідно з чинним законодавством до категорії одиноки матерів, державою встановлюються певні гарантії, пільги тощо.

Так, держава створює відповідні умови, що надають можливість жінкам поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг матерям.

Чинним законодвством про працю передбачено цлу низку гарантій, як під час прийняття на роботу одиноких матерів, так і під час їхнього звільнення.

Відповідно до п. 9 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.92 р. № 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів" одинокою матір'ю вважається: жінка, яка не перебуває в шлюбій у свідоцтві про народження дитини якої відсутній запис про батька дитини або запис про батька зроблено в установленому порядку за вказівкою матері; вдова; інша жінка, яка виховує й утримує дитину сама (без батька).

Згідно з ч. 1 ст. 184 КЗпП забороняється відмовляти жінкам у прийнятті на роботу і знижувати їм заробітну плату з мотивів, пов'язаних з вагітністю або наявністю дітей віком до трьох років, а одиноким матерям - за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда. 

Праця і зарплата. - 2015. - № 39. - 21 жовтня. - с.5-6.  

Призначення та виплати державної соціальної допомоги інвалідам з дитннства та дітям-інвалідам

 Державна соціальна допомога на дітей-інвалідів віком до 18 років призначається їхнім  законним представникам (батькам, усиновителям, опікунам, піклувальникам) на строк, зазначений у медичному висновку, який видається в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, але не більш як до місяця досягнення дитиною-інвалідом 18-річного віку.

Порядком надання державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, затвердженим наказом Мінпраці, Мінфіну, МОЗ України від 30.04.2002 р.  № 226/293/169 (зі змінами), визначено, що державна соціальна допомога призначається і виплачується громадянам України, які постійно проживають на території України.

Під час узяття на тимчасовий консульський облік громадянин України, крім інших документів, подає заповнену облікову картку громадянина України, який тимчасово перебуває за кордоном.

Цей документ містить низку відомостей, на підстваві яких можна розглядати право на продовження виплати державної соціальної допомоги на дитину-інваліда його законному представникові в разі проживання останніх за кордоном.

Законом України "Про державну соціальну інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам"(далі- Закон) визначено право на матеріальне забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України та соціальний захист інвалідів з дитинства та дітей-інвалідів.

Інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, які мають одночасно право на державну соціальну допомогу відповідно до Закону, на пенсію та на державну соціальну допомогу згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам", призначається за вибором інвалідів з дитинства (законних представників інвалідів з дитинства, визнаних недієздатними, дітей-інвалідів) один із таких видів виплат.

При цьому, якщо інвалід з дитинства, або дитина-інвалід має право на пенсію в разі втрати годувальника і державну соціальну допомогу відповідно до Закону, ці виплати призначаються одночасно.

                                                                                                                     Праця і зарплата. - 2015. - № 19. - 20 травня. - с. 18

Право бабусі на відпустку для догляду за дитиною 

За частиною 1 ст. 18 Закону України "Про відпустки " (далі - Закон) після закінчення відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами на бажанння жінки їй надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Ця відпустка може бути використана повністю або частинами також батьком дитини, бабою чи дідом, іншими родичами, які фактично доглядають за дитиною, або особою, яка всиновила чи взяла під опіку дитину, та одним із прийомних батьків (ч. 3 ст. 18 Закону і ч. 7 ст. 179 КЗпП).

Згідно зі ст. 181 КЗпП відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустка без збереження заробітної плати надаються за заявою жінки, або осіб, зазначених  ч. 7 ст. 179 КЗпП, повністю або частково у межах установленого періоду та оформляються наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого ним органу.

Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону особам, зазначеним ч. 3 ст. 18 Закону (крім осіб, які всиновили чи взяли дитину під опіку в установленому законодавством порядку), відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається на підставі довідки з місця  роботи  (навчання, служби) матері дитини про те, що вона стала до роботи до закінчення терміну цієї відпустки і виплатьу допомоги по догляду за дитиною їй припинено із зазначенням дати).

Отже, якщо мати дітей перебуває у відпустці для догляду за однією дитиною до досягнення нею трирічного віку, для надання такої відпустки бабусі для догляду догляду за дитиною  в цей самий період  підстав немає (немає довіки з місця роботи матері про те, що врна стала до роботи і не одержує допомогу по догляду за дитиною).

Чинним законодавством не передбачено використання відпустки для доглядуза дітьми віком до трьох років, народжених однією матір'ю, одночасно двома чи більше застрахованими особами.

Праця і зарплата.- 2015. - № 19. - 20 травня. - с. 17

Щодо виплати допомоги по догляду за дитиною

Верхвона Рада України 27 березня 2014 року ухвалила Закон України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економісного зростання в Україні", яким з 1 липня 2014 р. об'єднано допомогу при анродженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в один вид допомоги та встановлено фіксований розмір  допомоги при народженні дитини.

 У зв'язку з тим, що  скасовано виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, внесено зміни до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування". Платниками єдиного соціального внеску є особи, які доглядають за дитиною до досягненння нею трирічного й відповідно до закону одержують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини.

Відпустка для догляду за дитиною залишається, але допомога у зв'язку  з перебуванням у ній не виплачується.

З метою  збереження права громадян на зарахування їм часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового  стажу управліннями праці та соціального захисту населення провадяться відрахування до Пенсійного фонду України за непрацюючих одержувачів допомоги при народженні дитини та осіб, яким виплачується допомога до досягнення дитиною трирічного віку в розмірі 130 грн.

У разі працевлаштування одержувача (або виходу на роботу) виплата допомоги в розмірі 130 грн припиняється. Одержувачі допомоги зобов'язані в десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення. Орган соціального захисту населення не провадить відрахування до Пенсійного фонду за таких одержувачів.

Праця і зарплата. - 2015. - 13 травня. - № 18. - с.13.

 

Про державну допомогу сім'ям з дітьми та малозабезпеченим родинам 

 Допомога при народженні дитини.  У 2015 р. розмір допомоги при народженні дитини  становить 41280 грн і призначається сім'ї незалежно від її доходів.

 Цю суму допомоги сім'ї, у яких народилися діти, одержують частинами. Відразу в місяці народження дитини - в розмірі 10320 грн та щомісячну виплату допомоги упродовж 36 місяців - по 860 грн.

Якщо в сім'ї народилася двійня, сім'я одержує допомогу в розмірі 82560 грн (по 41280 грн - на кожну дитину).

Особи, які одержували допомогу при народженні дитини 24 місяці (з 1 липня 2014 р. - 36 місяців), упродовж року будуть одержувати допомогу в розмірі 130 грн до виповнення дитині трирічного віку.

Трирічний період виплати дозволить зберегти право кожного одержувача на зарахування часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового стажу.

Верховна Рада України Законом України від 15.01.2015 р. № 120-VIII скасувала обов'язкову норму - під час подання до управління соціального захисту населення документів для призначення допомоги при народженні дитини одночасно подавати документи для реєстрації місця проживання цієї дитини. Тепер новонароджену дитину батьки за своєї згоди реєструватимуть самостійно.

Також якщо батьки не встигли зареєструвати місце проживання дитини, цей факт не впливає на призначення допомоги при народженні дитини.

Для одержання допомоги при народженні дитини один з батьків пред'являє паспорт та свідоцтво про народження дитини, заповнює заяву, в якій зазначає спосіб одержання допомоги (через банк або поштове відділення), та подає копію свідоцтва про народження дитини, на яку призначається допомога.

Батьки(опікун) мають право звернутися за призначенням допомоги при народженні дитини упродовж 12 календарних місяців після народження дитини..

При цьому з метою попередження подвійного одержання допомоги в інших областях, районах та містах спеціалісти управління соціального захисту населення мають право перевіряти факт одержання (неодержання) допомоги громадянами в інших управліннях соціального захисту населення  по всій Україні. Діє автоматизована програма "двійників" і факт звернення за допомогою в кількох управліннях соціального захисту виявляється через місяць-два.

Суми державної допомоги, виплачені внаслідок зловживань з боку її одержувачів, повертаються ними  до  державного бюджету в добровільному або судовому порядку.

Крім того, виплату допомоги одержувачам можуть припинити через нецільове використання коштів і незабезпечення ними належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини, позбавлення одержувача допомоги батьківських прав, влаштування дитини на повне державне заьезпечення, припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень, перебування одержувача допомоги в місцях позбавлення волі, смерті дитини, виїзду одержувача за межі України тощо.

З 1 січня 2015 р. контроль за цільовим використанням допомоги і створення належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини провадиться центрами соціальних служб сім'ї, дітей та молоді через вибіркове обстеження окремих сімей.

Допомога на дітей одиноким матерям. Допомога на дітей одиноким  матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у вищих навчавльних закладах I-IV рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладах, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не більш ніж до досягнення ними 23 років), надається в рзмірі різниці між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї у розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менш як 30% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Тобто допомога на дітей одиноким матерям призначається за двома варіантами: залежно від доходу сім'ї; без урахування доходу сім'ї.

Якщо особа, якій призначено допомогу, після закінчення шестимісячного строку не підтвердила права на призначення допомоги у збільшеному розмірі, допомога виплачується в розмірі 30% прожитквого мінімуму для дитини відповідного віку (без урахування доходу сім'ї), а саме:

на дитину до шести років - 309, 60 грн;

на дитину  від шести до 18 років - 385, 80 грн;

на дитину від 18 до 23 років (за умови навчання) - 365, 40 грн.

Тимчасова державна допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або їхнє місце проживання невідоме, призначається та виплачується за Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 р. № 189.

Для призначення тимчасової допомоги особа повинна подати до органу праці та соціального захисту  населення за місцем проживання (перебування) такі документи:

- заяву;

- копію свідоцтва про народження дитини

- довідку про реєстрацію  місця проживання (перебування) дитини;

- довідку про реєстрацію місця проживання (перебування) одержувача;

- рішення суду (виконавчий лист) про стягнення з одного з батьків аліментів на дитин;

- довідку державної виконавчої служби, що підтверджує факт несплати аліментів одним з батьків упродовж шести місяців, що передують місяцю звернення.

Тимчасова домога  призначається в розмірі 30%  прожиткового мінімуму, встановленного законом для дитини відповідного віку (для дітей віком до шести років -  309, 60  грн для дітей  віком від шести до 18 років - 385, 80 грн).

Підтримка  малозабезпечених родин.. З 1 січня 2015 р. рівень забезпечення прожиткового мінімуму такий:

- для працездатних осіб - 21 % прожиткового мінімуму встановленого для  працездатних осіб (255, 78 грн);

- для осіб, які втратили працездатність, та інвалдів - 100% прожитковго мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність (949 грн);

 -- для дітей - 85% прожитковго мінімуму, встановленого для дітей відповідного віку (для дітей до шести років - 877, 20 грн, для дітей від 6 до 18 років - 1093, 10 грн, для дітей від 18 до 23 років (за умови навчання) - 1035, 30 грн).

Праця і зарплата. - 2015. - 13 травня. - № 18. - с. 3-4.

Допомога сім'ям з дітьми-інвалідами

Кабінет Міністрів змінив Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми. Зокрема, йдеться про родини, в яких виховуються діти-інваліди з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повідомили в прес-службі Мінсоцполітики.

Відтепер державна соціальна допомога на дітей-інвалідів не враховуватиметься в сукупному доході під час визначення розміру державної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, пояснили впрес-службі із посиланням на міністра соціальної політики Л. Денісову.

Унаслідок цього збільшаться виплати на дітей-інвалідів: віком до шести років - з 825 до 3302 грн, а від шести до 18 років - з 1028 до 4115 грн на місяць.

Урядовець нагадала, що раніше розмір допомоги на дитину, над якою встановленоопіку чи піклування, визначався, як різниця між двома прожитковими мінімумами длядитини відповідного віку та розміром призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги. Після зміни Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми її розмір для дітей-інвалідів визначатиметься як сума цих складових.

Перелік документів, потрібних для одержання допомоги на дитину-інваліда віком до 18 років, що перебуває під опікою або піклуванням, доповненомедичним висновком, виданим у встановленому МОЗ порядком.

Наразі під опікою або піклуванням громадян перебуває 59,9 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 1612 - це діти-інваліди, констатували в Мінсоцполітики.

Праця і зарплата. - 2014. - 3 вересня. - с. 1

В Україні запрацював жіночий безкоштовний юридичний онлайн-порадник

Днями у Києві відбулася презентація Віртуальної служби правової допомоги для жінок. З її участю кожна представниця слабкої статі, яка має доступ до Всесвітньої павутини, зможе порадитися з фахівцем-юристом. Для цього потрібно лише зайти на електронну сторінку служби legal.wcu-network.org.ua і зареєструватися. Після цього кваліфіковані спеціалісти нададуть безплатну консультацію чи пораду.

— Нам під силу розібратися в питаннях, пов’язаних із соціальним забезпеченням, з порушенням роботодавцем прав працівника, якщо виникли труднощі у веденні підприємницької діяльності чи проблеми у сім’ї, дискримінація за ознакою статі, — зауважила Марія Алєксєєнко, голова Жіночого консорціуму України. — Наш задум підтримали кілька юридичних та бізнесових компаній, адвокати.

 

Юристи розповіли найбільш розповсюджені історії, з якими їм доводиться стикатися на практиці. Як-то шлюб з іноземцем.

— Насилля в українських сім’ях, хоч як сумно, — не новина і не дивина. Проте на місці розібратися легше. А коли це далека далечінь, то, — радить адвокат Світлана Трофимчук, — краще наперед пройти лікнеп, перестрахуватися хоч би через сайт Віртуальної служби правової допомоги для жінок. Заздалегідь ознайомитися з умовами шлюбного законодавства країни — батьківщини вашого обранця. Поцікавитися, наскільки ревно інша держава ставиться до своїх громадян, дітей, народжених українками. Чи можна буде вивезти дитину з країни. Кого захистить закон: матір-іноземку чи батька — свого громадянина. Простіше застерегти до, ніж виправити після.

 

 

Про державну допомогу сім'ям з дітьми

Одним із визначальних чинників правової політики держави має бути відповідність соціально-економічним умовам.

З метою дотримання принципів соціальної справедливості щодо встановлення рівних умов державної підтримки всіх категорій громадян  незалежно від соціальної ознаки, підвищення адресності соціальної підтримки та приведення витрат на соціальний захист населення у відповідність до фінансових можливостей  держави Верховною Радою України 27 березня 2014 р. ухвалено Закон України № 1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні", яким, зокрема, передбачено об'єднати два види допомоги при народженні і по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в один вид допомоги - допомога при народженні дитини.

Ця норма набирає чинності з 1 липня 2014 р. і передбачає збільшення розміру допомоги при народженні першої дитини на 10320 грн та встановлює фіксований розмір допомоги незалежно від числа народжених дітей у сім' - 41280.

Виплата провадитиметься одноразово в розмірі 10320 грн, а щомісячна виплата допомоги буде проводитися впродовж 36 місяців (по 860 грн), що дозволить зберегти право кожного одержувача на зарахування часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового стажу. Сьогодні на першу народжену дитину допомога виплачується 24 місяці.

Усі сім'ї, в яких народяться діти до 30 червня 2014 року, одержуватимуть допомогу залежно від диференціації народження дітей, тобто - 30960 грн - на першу народжену дитину, 61920 грн - на другу і 123840 грн - на третю та наступну дитину.

Згідно з чинним законодавством допомога при народженні дитини надається в розмірі, встановленому на дату народження дитини. Тому встановлений раніше розмір допомоги при народженні дитини не буде переглядатися, а буде виплачуватися в тих розмірах, які одержують особи.

Державна підтримка сімей з дітьми здійснюється не лише при народженні дитини, а також через надання їм допомоги згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченним сім'ям" залежно від майнового стану та сукупного доходу сім'ї.

Допомога на дітей одиноким матерям надається в розмірі різниці між 50% прожиткового мінімуму для дитини віком до шести років (516 грн) та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менш як 30% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (309,60 грн).

Захист родин, середньомісячний сукупний дохід яких не досягає встановленого рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) на сім'ю, здійснюється згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченним сім'ям".

З 1 січня 2014 р. рівень забезпечення прожиткового мінімуму становить:

для працездатних осіб - 21% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (255,78 грн);

для осіб, які втратили працездатність, інвалідів - 100% прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність (949 грн);

для дітей - 85% прожиткового мінімуму, встановленого для дітей відповідного віку (для дітей до шести років - 964,50 грн).

Крім того, для кожної дитини, яка входить до складу малозабезпеченої сім'ї й утримується лише матір'ю, що не перебуває в шлюбі і запис про батька дитини в Книзі реєстрації народжень провадиться в установленому порядку за поданням матері, рівень забезпечення прожиткового мінімуму підвищується на 20%.

Також сім'ї, які одержують соціальну допомогу як малозабезпечені, до основного розміру визначеної допомоги одержують ще допомогу на кожну дитину віком від трьох до 13 років - 250 грн, а на дітей від 13 до 18 років - 500 грн.

Якщо Ви одержуєте заробітну плату, як зазначено в листі (1235 грн), Ваша сім'я підпадає під категорію малозабезпеченої і має право на призначення такої допомоги.

За цими видами допомоги Вам слід звернутися до управління соціального захисту населення за місцем реєтрації(проживання).

За нормами чинного законодавствагромадяни України у випадках та на умовах, передбачених законами України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченним сім'ям", мають право на такі види державної допомоги:

  • допомогу по вагітності та пологах;
  • допомогу принародженні дитини;
  • допомогу при усиновленні дитини;
  • допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
  • допомогу на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням;
  • допомогу на дітей одиноким матерям;
  • державну соціальну допомогу малозабезпеченним сім'ям.

Ураховуючи ситуацію, що склалася на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та  з метою надання соціальної підтримки громадянам України, які приїхали з АР Крим та м. Севастополя на тимчасове перебування до інших регіонів України, Мінсоцполітики України доручило місцевим управлінням праці та соціального захисту населення забезпечити безперебійну виплату призначених державних допомог, а також сприяти у вирішенні питань, пов'язаних із новими призначеннями соціальних виплат.

Таким чином, у разі переїзду громадянина України з Автономної Республіки Крим та м. Севастополя на материкову частину України для вирішення питання щодо переведення виплати допомоги слід звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем фактичного перебування.

При собі потрібно мати (за наявності): паспорт та довідку про присвоєння ідентифікаційного номера.

Праця і зарплата. - 2014. - 18 червня. - № 23 - с.16

Про допомогу при народженні дитини

З метою оптимізації соціального захисту сімей з дітьми 27 березня 2014 р. Верховною радою України було схвалено Закон України № 1166-VІІ «Про запобігання фінансової катастрофи» та створення передумов для економічного зростання в Україні», який набирає чинності з 1 липня 2014 р. і передбачає:
- об’єднанння допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в один вид допомоги – допомогу при народженні дитини;
- збільшення на 10320 грн розміру допомоги (щодо чинного законодавства, яка призначається на першу народжену дитину);
- установлення фіксованого розміру допомоги при народженні дитини в сумі 41280 грн незалежно від числа народжених дітей в сім’ї;
- проведення одноразової виплати при народженні дитини в сумі 10320 грн;
- проведення щомісячної виплати упродовж 36 місяців у сумі 860 грн;
- проведення органами соціального захисту населення за рахунок державного бюджету відрахування до Пенсійного фонду за всіх одержувачів допомоги при народженні дитини, що дозволить зберегти їхнє право на зарахування часу догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до трудового стажу.
Якщо особа, якій призначено допомогу при народженні дитини, виявила бажання працювати, допомога буде виплачуватися до закінчення терміну її призначення, тобто впродовж 36 місяців.
У разі народження двійні допомога призначатиметься по 41280 грн на кожну дитину. Тобто сім’я одержує одноразову виплату при народженні дитини в сумі 20640 грн(10320 грн – на першу дитину та 10320 грн – на другу дитину) і щомісяця впродовж трьох років одержуватиме по 1720 грн (860 грн – на першу дитину та 860 грн – на другу дитину)
Допомога призначатиметься незалежно від числа народжених дітей у сім’ї, а також від перебування (неперебування) батьків дитини в шлюбі.
Згідно із Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» допомога при народженні дитини надається в розмірі, встановленому на дату народження дитини, тому призначена виплата допомоги при народженні дитини (до 1 липня 2014 р.) не буде переглядатися, а буде виплачуватися в тих розмірах, які вже одержують особи, та в установлені терміни.
Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та Порядком призначення та виплати державної допомоги сім’ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1751, передбачено випадки припинення та поновлення виплати призначеної допомоги, а також умови, за яких у призначенні допомоги при народженні дитини може бути відмовлено.
У разі призначення допомоги державні соціальні інспектори органу праці та соціального захисту населення разом із спеціалістами управлінь (відділів) у справах сім’ї та молоді, служб у справах дітей й органів опіки та піклування проводять обстеження сімей щодо контролю за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей.
Виплата допомоги припиняється:
- У разі нецільового використання коштів і незабезпечення одержувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;
- Позбавлення одержувача допомоги батьківських прав;
- Відібрання дитини в одержувача допомоги без позбавлення батьківських прав;
- Тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;
- Припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень щодо конкретної дитини;
- Перебування одержувача допомоги в місцях позбавлення волі за рішенням суду;
- Відмови одержувача допомоги від виховання дитини;
- Усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;
- Смерті дитини або одержувача допомоги;
- Виїзду одержувача допомоги за межі України.
Допомога при народженні дитини матері (батьку) не призначається в разі влаштування дитини до дитячого закладу (будинку дитини) на повне державне утримання, а перераховується на рахунок дитини, який відкриває адміністрація дитячого закладу (будинку дитини) в банківських установах.
Контролюють за станом збереження та поповнення коштів на рахунках дітей в банківських установах адміністрація будинку дитини, дошкільного закладу або школи-інтернату для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, разом з органами опіки та піклування через отримання інформації від банківських установ у порядку, визначеному в договорах на відкриття та обслуговування рахунка.
Кошти, що зберігаються на рахунку дитини в банківській установі, можуть бути використані виключно самою дитиною після досягнення повноліття впродовж усього життя або всиновителями та опікунами у випадках і порядку, визначених чинним законодавством.

Праця і зарплата.-2014.- 4 червня. - № 21 – с. 19
Державна допомога сім’ям з дітьми.

Громадяни України, в сім’ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми».
Допомога по вагітності та пологах згідно із цим Законом призначається жінкам, які не зареєстровані в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Підставою для призначення жінкам цієї допомоги є видана в установленому порядку довідка лікувального закладу встановленого зразка та довідка:
- з основного місця роботи (служби, навчання);
- ліквідаційної комісії для жінок, звільнених з роботи у зв’язку ліквідацією підприємства установи організації;
- державної служби зайнятості для жінок, зареєстрованих у державній службі зайнятості як безробітні.
Допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини. Для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред’явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подаються такі документи:
- заява одного з батьків, що складається за формою, затвердженою Мінпраці України;
- копія свідоцтва про народження дитини;
- витяг з Державного реєстру актів соціального стану громадян про народження дитини для виплати допомоги при народженні дитини, виданий відділом реєстрації актів цивільного стану, або довідка для призначення допомоги при народженні дитини, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради.
Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається особі, яка фактично доглядає за дитиною (один з батьків дитини, всиновлювач, опікун, дідусь, бабуся або інший родич).
Для одержання допомоги подаються такі документи: - заява матері ( батька, всиновлювала, опікуна, дідуся, бабусі або іншого родича, який фактично доглядає за дитиною), що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики України;
- копія або витяг з наказу (розпорядження) роботодавця про надання відпустки;
- копія свідоцтва про народження дитини;
- довідка з місця навчання – для осіб, які навчаються;
- довідка про те, що виплата допомоги по безробіттю або матеріальної допомоги по безробіттю не проводиться,
- для непрацюючих осіб, які перебувають на обліку в центрі зайнятості.
Ця допомога надається в розмірі різниці між 100% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (з 1 січня 2014р.- 1218грн), та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менш як 130 грн.
Для одержання допомоги у збільшеному розмірі заявники мають подавати органам праці та соціального захисту населення інформацію про доходи членів сім’ї. У разі ненадання інформації про доходи допомога призначається в мінімальному розмірі.

Праця та зарплата.-2014.-22 січня.-№3.-с.15

 

Протягом року з народження малюка розлучатися заборонено


За правилами підсудності, визначеними ст.. 110 Цивільного процесуального кодексу України, позови про розірвання шлюбу можуть подаватися за місцем проживання або перебування позивача, якщо він не здатен через стан свого здоров’я або з інших поважних причин виїхати до місця проживання відповідача.

Проте слід пам’ятати, що згідно зі ст.. 110 Сімейного кодексу України позов про розірвання шлюбу не може бути подано під час вагітності та протягом року з дня народження дитини, кріс випадку, коли один з подружжя вчинив злочинне діяння щодо другого з подружжя або дитини. На підставі рішення суду про виключення з актового запису органу РАЦСу відомостей про чоловіка як батька дитини звернутися з позовом про розірвання шлюбу можна і до досягнення дитиною одного року.

(Голос України. – 2013. – 19 березня. – с.18).

 

Щодо розрахунку допомоги на дітей, над якими встановлено опіку.


Згідно із Законом України «Про Державну допомогу сім’ям з дітьми» і порядком призначення та виплати державної допомоги сім’ям з дітьми, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. №1751, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, визначеним в установленому порядку піклувальниками чи опікунами дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення їх батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування та відповідно до законодавства набули статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування.

Цей вид державної допомоги призначається в розмірі двох прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку.

Якщо на дитину виплачуються призначені в установленому порядку пенсія, аліменти, стипендія, державна допомога, розмір допомоги на дитину, над якою встановлено опіку чи піклування, визначається як різниця між двома прожитковими мінімумами для дитини відповідного віку та розміром призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги враховується як середньомісячний розмір таких виплат, одержаних на дитину за попередні шість календарних місяців.

(Праця і зарплата. – 2013. - №10. – с.17)

 

Запрацювала національна дитяча «Гаряча лінія».


Із початку 2013 року в Україні з’явилася нова всеукраїнська «гаряча лінія» - для дітей і про дітей. Її відкрили у Міжнародному жіночому правозахисному центрі «Ла Страда-Україна». Відтепер тут маленькі українці знаходять підтримку і пораду стосовно своїх проблем, якими їм нема з ким поділитися. А батьки, вчителі та вихователі мають змогу оперативно отримати індивідуальну консультацію стосовно порушень прав дітей.

Дзвінки на лінію – безкоштовні як із стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних телефонів усіх українських операторів.

Набравши номер 0 800 500 2250 800 500 225, ви отримаєте корисну пораду

стосовно тієї ситуації, в якій опинилися.

(Урядовий кур’єр. – 2013. – 8 лютого. – с.7).

 

Як отримати податкову знижку на навчання.


Якщо у 2012 р. платник податку сплачував за своє навчання (середня професійна або вища освіта) або навчання члена своєї сім’ї першого ступеня споріднення, то він має право на податкову знижку. Тобто він може повернути з бюджету суму витрачених коштів за навчання, але не більш як 15% (ставка податку), інформує прес-служба Міністерства доходів і зборів.

Щоб отримати таку знижку, слід до 31 грудня 2013 р. включно, тобто протягом усього 2013 р., подати до ДПІ за місцем проживання річну податкову декларацію про майновий стан і доходи.

Найважливішим є наявність документів, які підтверджують суми коштів, сплачених за навчання. До переліку таких документів входять квитанції, фіскальні або товарні чеки, прибуткові касові ордери, договір з навчальним закладом, довідка про одержані у звітному році доходи, документи, що підтверджують ступінь споріднення, тощо.

Якщо до кінця поточного року платник податку не скористається правом на нарахування податкової знижки за наслідками 2012 р., таке право на наступні податкові роки не переноситься.

(Праця і зарплата. – 2013. - №4. – с.3).

 

ДОПОМОГУ НА ДИТИНУ ВИПЛАЧУВАТИМУТЬ І ПІСЛЯ ВИХОДУ НА РОБОТУ.


Розмір допомоги при народженні дитини та порядок її виплати визначаються Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», який встановлює, що ця допомога надається у сумі, кратній 30 розмірам прожиткового мінімуму, на першу дитину; кратній 60 розмірам прожиткового мінімуму – на другу дитину; кратній 120 розмірам прожиткового мінімуму – на третю і кожну наступну дитину. Виплата допомоги здійснюється одноразово у десятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта суми виплачується поступово. Закон передбачає чіткі підстави, на яких виплата допомоги припиняється. Це:

- позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;

- відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;

- тимчасове влаштування дитини на повне державне утримання.

Якщо мати вийде на роботу до досягнення дитиною 3-річного віку, допомога надаватиметься й надалі. Однак слід мати на увазі, що ця допомога є цільовою. У разі нецільового використання коштів виплати буде припинено. Контроль за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей здійснюється соціальними інспекторами органів праці та соціального захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування шляхом проведення моніторингу виплат і використання допомоги, вибіркової перевірки окремих сімей.

(Голос України. – 2012. – 13 грудня. – с.13)

 

Про тривалість відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (жінкам, які віднесені до 4 категорії постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи)




Згідно з Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» громадяни належать до відповідних категорій (1,2,3,4) Цим Законом залежно від категорії постраждалої особи передбачено надання пільг, компенсаційних виплат, доплат і допомог.

Пунктом 10 ст.30 Закону жінкам, віднесеним до категорії 4 постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи, передбачено надання відпустки у зв’язку з вагітністю і полгами тривалістю 90 календарних днів до і 90 календарних днів після пологів, яка обчислюється сумарно і надається повністю незалежно від кількості днів, фактично використаних до пологів.

Згідно зі ст..14 Закону до категорії 4 осіб, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, належать особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю за умови, що вони на 1 січня 1993 р. проживали або відпрацювали чи постійно навчалися в цій зоні не менш як чотири роки.

Статтею 23 Закону зазначено, що компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4 постраждалих внаслідок аварії на Чорнобильської АЕС, надаються на час постійного проживання або постійної роботи чи постійного навчання в зоні посиленого радіоекологічного контролю.

Отже, після переїзду на постійне місце проживання до «чистої» місцевості, тобто території, не віднесеної до зони посиленого радіоекологічного контролю (четверта зона), ця категорія громадян, яка має посвідчення категорії 4, втрачає право на пільги і компенсаційні виплати, передбачені ст.23 та п.10 ст.30 Закону.

(Праця і зарплата. – 2012. - №38. – с.19).

Які пільги для багатодітної родини?

Статтею 1 Закону «Про охорону дитинства» визначено, що багатодітна сім’я – сім’я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває в зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох та більше дітей, у тому числі кожного з подружжя,або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує.

До складу багатодітної сім’ї включаються також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх,

професійно-технічних та вищих навчальних закладах, - до закінчення навчальних закладів, але не довше, ніж до досягнення 23 років.

Відповідно до статті 13 Закону «Про охорону дитинства», багатодітним сім’ям передбачено наступні пільги:

- 50% знижка плати за користування житлом;

- 50% знижка плати за користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги)) та вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб у межах норм, визначених законодавством;

- 50% знижка вартості палива, у тому числі рідкого;

- Позачергове встановлення квартирних телефонів.

Дітям з багатодітних сімей надаються такі пільги:

- безоплатне одержання ліків за рецептом лікаря;

- щорічне медичне обстеження і диспансеризація в державних та комунальних закладах охорони здоров’я із залученням необхідних спеціалістів, а також компенсація витрат на зубопротезування;

- першочергове обслуговування в лікувально-профілактичних закладах, аптеках та першочергова госпіталізація;

- безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту (крім таксі.

Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту багатодітних сімей» внесено зміни до частини першої статті 46 Житлового кодексу Української РСР, якими передбачено, що сім’ї, які мають п’ятьох і більше дітей, та у разі народження у однієї жінки одночасно трьох і більше дітей, позачергово забезпечуються житлом за місце проживання.

(Урядовий кур’єр. – 2012. – 2 червня. – с.8).

 

Коли багатодітна мати може піти на пенсію.


Відповідно до частини 1 статті 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менш як 15 років.

Страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку – на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що було чинне до набрання чинності цим законом.

Згідно з пунктом «ж» статті 56 «Про пенсійне забезпечення» час догляду непрацюючої матері за малолітніми дітьми, але не довше, ніж до досягнення кожною дитиною 3-річного віку, зараховується до страхового стажу.

Починаючи з 01.01.2005 року, час догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку зараховується до страхового стажу за умови отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку.

Крім того, відповідно до абзацу 4 пункту 3 розділу 15 «Прикінцеві положення» закону жінки, які народили п’ятеро, або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, і матері інвалідів з дитинства, які виховали їх до цього віку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення 50 років та за наявності не менше 15 років страхового стажу.

Відповідно до пункту «ж» статті 13 Закону «Про пенсійне забезпечення», жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей до 14 – річного віку, мають право на пенсію, незалежно від віку і трудового стажу в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів.

(Урядовий кур’єр. – 2012. – 7 липня. – с.7).

 

Чи мають право звільнити вагітну жінку?


Згідно зі ст.184 КЗпП звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років (шести – ч.6 ст.179), одиноких матерів за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов’язковим працевлаштуванням.

Ураховуючи зазначене, звільнення такої категорії працівників з підстав, передбачених п.1 ст.40 КЗпП, крім випадку повної ліквідації підприємства, установи, організації (коли допускається звільнення з обов’язковим працевлаштуванням), не допускається.

Водночас ця категорія працівників, за їхньої згоди, може бути переведена на інше підприємство, в установу, організацію (п.5 ст.36 КЗпП).

(Праця і зарплата.–2012.-№25– с.17).